زوجة نجل إسماعيل يس: “كان عامل ملاهي لابنه في البيت وساعات كان بينزل يلعب لوحده .. وممـ ـاتش فقـ ـير والضرائب وفطين عبدالوهاب سبب مـ ـوتـ ـه”
close

قالت سامية شاهين، زوجة المخرج الراحل يس إسماعيل يس، إنها تزوجت بعد و فـ ـاة الفنان الكوميدي الراحـ ـل إسماعيل يس، فلم تعش معه أو تعـ ـاشـ ـره، لكنها اعـ ـتـ ـادت سماع قصة حياته من زوجها.

 

وأضافت “سامية”، خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي حسام الدين حسين ببرنامج “صباح الورد”، المذاع عبر فضائية “Ten”: “زوجي كان بيحكيلي إن إسماعيل يس معـ ـاش طفولته زي باقي الأطفال، وكان عامل في الدور الأول في بيته ملاهي لابنه يس، عشان يحققله كل اللي نفسه فيه”.

 

وتابعت: “يس ساعات كان بينزل يلاقي باباه بيلعب في الملاهي تحت لوحده”، موضحة أن والده الفنان إسماعيل يس اعـ ـتاد على اصطحابه بشكل دائم أثناء تصويره للأفلام.

 

وتابعت: “الناس على السوشيال ميديا بينـ ـزلوا فـ ـتاوي كتيرة عن إسماعيل يس، زي مثلا إنه مـ ـات فقـ ـير ومش لاقـ ـي ياكل، لا إسماعيل يس ممـ ـاتـ ـش فقـ ـير، هو مـ ـات مسـ ـتور وأخر شقة كان عايش فيها في الزمالك كانت 7 أوض وصالة”.

 

أما عن حقيقة مـ ـرض إسماعيل يس وتـ ـراكــ ـم الضـ ـرائب عليه، فتقول زوجة نجله، إنه كان مـ ـريـ ـضًا بـ”النقرس”، وأخذت مصالح الضرائب أمواله من البنوك دون علمه، وهو ما تسبـ ـب في ــبته بشـ ـلل نصفـ ـي بعد ذلك، متابعة: “لما راح البنك ملقاش فيه الـ300 ألف جنيه بتوعه، أخـ ـدتهـ ـم الضرائب وتعـ ـب وجـ ـاله شلـ ـل نصفي”.

 

وأردفت: “إسماعيل يس مكانش بيتـ ـسـ ـول ومكانش بالشكل اللي بيتحـ ـكي عنه على السوشيال ميديا، وفي ناس بتدعـ ـي إنها كانت موجودة يوم و فـ ـاته، وإنه كان واخد منهم فلوس، لكن مفيش الكلام ده، هو إسماعيل يس جاله اكتـ ـئاب بعد و فـ ـاة المخرج فطين عبدالوهاب اللي اتـ ـوفـ ـى قبله بـ10 أيام، وفي يوم بعد ما رجـ ـع من إسكندرية كانوا لابسين عشان يخرجوا فاتـ ـوفـ ـى عند باب الشقة”.

https://www.youtube.com/watch?v=juoVCbrFBOQ

تابعنا على جوجل نيوز google news

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *