foot-dz

حلا شيحة تدافـ ـع عن خلـ ـعها الحجاب: «أنا مش شيخ وبنربي ولادنا غلـ ـط بانهم يخـ ـافوا من ربنا» (فيديو)

قالت الفنانة حلا شيحة، إن الحجاب ليس الأساس في الد ين، بدليل أنه لم يـ ـذكر في أول آية في القرآن بل ذكر في منتصف القرآن في سورة النور.

 

وأضافت حلا شيحة، في حوار مصور شيرين عرفة ولمـ ـان، عبر قناة CutheCrap على موقع يوتيوب: «ربنا رحمن رحيم بدليل أننا نقـ ـ،لع الحجاب ولا يعـ ـ ـاقـ ـبنا ويسـ ـامحنا.. ربنا بيحب الحجاب بس ده مش الأساس».

 

وعن فكرة ارتداء الحجاب لأول مرة، أوضحت: «البني آدم حاجـ ـتين (روح وجـ ـسد)، كنت حـ ـاسة بكل حاجة من بره وكنت محتاجة الحـ ـتة اللي جوه، فكرة الصلاة والقرآن حاجة حلوة وملهـ ـاش علاقة بالحجاب والتـ ـد ين، كنت طول الوقت بدور على حاجة حلوة ومش لقـ ـياها، أول مرة أحـ ـس إني بكلم ربنا في الوقت ده.. حبيت الصلاة بزيادة وبدأت أقرأ قرآن واد اني راحة نفسـ ـية غير طبيعية، وحسيت إني مش قـ ـادرة أكون في حاجتين، وشـ ـعـ ـرت أن تواجدي في المجال الفني غير صحيح، وده كان غلـ ـط وكان لا زم أوازن».

 

 

وتابعت: «ربنا مش عايزنا شبه بعض، عايزنا نكمل بعض، الورود في الشجرة الواحدة مختلفة الألوان، وصوابعنا كمان مش زي بعضها، أنا مش شيخ عشان أخليـ ـني لابسة الحجاب أنا بني آدم».

واستطردت قائلة: «نربي أبناءنا على مفاهيم خاطـ ـئة قائمة على الخـ ـوف من الله والعـ ـقاب، وعلينا تربيتهم على حب الله والتقـ ـرب منه».

وقالت حلا شيحة: «الناس اللي بتنـ ـتـ ـقدني عشان خلـ ـعت النقاب والحجاب مش بيطـ ـبقوا سنة النبي، ولا طريقة تعـ ـامله مع الناس ولا روحه في التعامل، النبي كان رحمة في كل حاجة، إنما الناس هــ،اجـ ـموني بشكل جـ ـرحـ ـني، ده سيدنا محمد ربنا أرسله رحمة للعالمين».

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق