على غـ ـرار “أبو تورتة”.. أمنية وحبيبها “خالد فيونكة” حديث السوشيال ميديا :”انت مش راجل وهفضـ ـحك زي ما كسـ ـرتني”(صور)

تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” مساء أمس، منشورًا لإحدى المستخدمات تدعـ ـى “أمنية عبد الحميد” تسخـ ـر فيه من حبيبها السابق، الذي هـ ـد دها بفي حالة نشر أي شيء يخـ ـصه، بعد ما تر كـ ـها وأخبرها أنه يحبها لكن “يده قصيرة” تجا هها، وخطـ ـب أخرى بعد الانفـ ـصال عنها بأسبوع، الأمـ ـر الذي دفعها لنشر القصة على صفحتها.

 

وتحكي أمنية تفاصيل القصة التي تصـ ـدرت تريند تويتر أيضًا تحت عنوان “أبو فيونكة”، موضحة أن بداية قصتها مع خالد كانت منذ عام ونصف، فقد تعـ ـرفت عليه صدفة وكانوا أصدقاء، ولكنه عـ ـرض عليها الارتباط، ولكنها رفـ ـضـ ـت في البداية وفضّـ ـلت أن يكونا أصدقاء حتى لا يخـ ـسـ ـرا بعضهما، إلا أنه بعدها بأسبوع أخبرها بحبه لها وأنه يريدها ولا يستطيع أن يبعد عنها.

وأضافت أمنية لـ”القاهرة 24” أنه كان يسـ ـافر لها خصيصًا من محافظته بورسعيد حتى مدينتها ليلًا لأنها لا ترد على تليفونها المحمول، وكان يقـ ـف أسفل منزلها ويخبـ ـرها أنه موجود حتى تنزل ليراها، ومع مرور الوقت أحبته وارتبـ ـطت به، وكان جيدًا معها.

 

وأردفت: “فهمني إني أحسن حد في حياته وكنت مصد قاه وفضلنا مع بعض وكان في بينا مشـ ـاكل عشان أنا عصـ ـبية وهو مستـ ـفـ ـز، وجه في مـ ـرة قالي أبويا هيجوزني، قلت له ليه أنت عيل صغير، قالي احنا سلو عيلتنا كده، وبنتجوز من بورسعيد وأبويا هيجوزني واحدة محجبة، قلت له روح لأبوك، وقعـ ـدت فترة مبكلموش، بعدها بأسبوعين جه يبوس رجلي إني أخليني معاه وقالي بحبك وهقف قدام الدنيا كلها عشان خاطرك وأنا صدقته، ورجعنا تاني لبعض وحصل بينا مشكـ ـلة سبنا بعض وبعدها بأسبوع لقيته خاطب”.

 

وتابعت طالبة التجارة بالكلية الكندية أنها لم تكن تعلم شيئًا عنه منذ 6 أشهر، فهو فجأة اختـ ـفى وقال لها إنها تعبـ ـته نفـ ـسيًا وهو في المستشفى بسببها، واختـ ـفى بعدها، بشكل جعلها تبحث عنه ولم تجده، مما جعلها تشعر بالذ نـ ـب أن تكون ألحـ ـقـ ـت الأذى به، لدرجة أنها كانت تبـ ـكـ ـي يوميًا وتقول “يا رب سامحني لو أذ يته أو جيـ ـت عليه أو تسببـ ـت له في مـ ـرض نفســ ـي”.

 

وبيّنتـ ـ عبد الحميد أنها علمت بعدها بعدة أيام أن خالد خطب، ونشرت منشورًا على صفحتها أول أمس لم تكتب فيه اسم خالد كاملًا وأرفقت صورة من رسالة له يخبرها فيها أنه يحبها “وحياة أخته”، وقالت خالد خطب.

 

وأكدت: “بعدها لقيت واحدة بتكلمني وتقول أنا أعرف خالد وأنا معاه في كلية الهندسة الجامعة البريطانية، وهو كان بيقولي عليكي كل حاجة وحاكي حياتي كلها تقريبًا وحاجات حصلت ومحصلتش وكلام وحـ ـش جدًا عليا، طلع حـ ـد مش محترم مش زي اللي أنا كنت شـ ـيفاه، بعد كده دخل كلم حد بطريقة غير مباشرة وقاله يقولي لو عمـ ـلت حاجة هوريها، ولما نزلت من شقتي لقيت عربيته راكنة تحت عمارتي لأنه ساكن في مدينتي معايا، صاحبتي قالت لي اطلعـ ـي وأنا هتكلم معاه بأدب، ومرضت ـيش يتكلم بأدب فطلعنا البيت، ومسكنا الموبايل وكلمنا باباه حكيناله اللي حصل وهو قال أنا هتصرف معاه ولما قفلنا معاه نزلت بوست على الفيس تر يقة عليه وانتشر جدًا”.

 

وأشارت أمنية إلى أن خالد منذ 7 سنوات في كلية الهندسة لم يتخرج بعد، وهو يعمل مع والده في بورسعيد في مجال التجارة، أما عن خطيبته فقد مسـ ـحت صورها معه وحـ ـذفت “الريلاشين” من على صفحتها على “فيس بوك”، وذلك بسبب أن هناك بنات حدثتها عنه وأخبرتها بماضيه وتعدد علاقاته العاطفية مع البنات، كما قام الناس بإرسال رسائل “شـ ـتيمة” فيه لها على صفحتها.

 

كانت بداية القصة منذ أن نشرت أمنية عبد الحميد منشورًا على صفحتها الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” مساء أمس قالت فيه: “والله يا جماعة كل اللي بكتبه دا مش وحا شة مني ولا لأني خلاص حابة الفضـ ـايح أوي، بالعكس أنا يمكن أكتر الناس اللي مبتحـ ـبش الفضا يح ولا بحب أجي على حد، بس اللي يأذ يني يستحـ ـمـ ـل، وأنا الشخص دا أذ اني أوي وكـ ـذب عليا و كمان طلعنت ـي أنا اللي وحـ ـشة وظالـ ـمة وعيـ ـشني كل يوم في ذ نب لمدة ٥ شهور بدور عليه زي المجـ ـنونة وفاكرة إني جيت عليه وأذ يته، وأنا قررت إني مش هسكـ ـت، لأني حذ رته أكتر من مرة، لو أذـ ـني مش هسـ ـكت ومش هيهمنـ ـي ولا بخـ ـاف من حاجة ولا يفـ ـرق معايا أي حاجة غير نفسـ ـي، افتـ ـكرني بهـ ـزر تقريبًا أو كان فاكر إنه هيكـ ـسر مني حتة وأنا هصـ ـلحها تاني، ميعرفش إني هكـ ـسر الباقي على دماغ أهله، والله أنا بضحك و أهزر بس أنا جوايا كتير، مشاعر متلغـ ـبطة بين حب وكـ ـره وزعـ ـل وغل وانتقـ ـاـم وكل حاجة في بعض، كل الناس بتقولي كبري دما غك ومتكـ ـتبيش حاجة، واللي تقولي إنتي متعرفيش ممكن يحصل ايه بعدها، بس أنا بقول لا، أنا هفـ ـضحه في كل مكان ومش فار ق معايا أي حاجة حاليًا غير نفسي، هتسألوني اشمعنا الطريقة دي اللي هتخـ ـدي بيها حقك، هقولكوا عشان هو أكتر حاجة بيخـ ـاف منها هي الفضـ ـايح وكلام الناس، زيه زي أي راجل مصري يعني”.

 

وبعدها بساعات نشرت منشورًا أخـ ـرًا مضيفة: “طب يا جماعة الأستاذ أبو أيد أقصر منه بيهـ ـددني وبيقول إني لو نزلت حاجة عنه هيخفـ ـيني من على وش الدنيا، مش مكفـ ـيه إنه كـ ـذ ب عليا سنة ونص وفهـ ـمني إني كل حياته وبعدها قالي معلش أنا أيدي أقصر مني أنا بحبك بس لازم نبعد ياحـ ـرام عشان إنتي عصـ ـبية ووحـ ـشة بس أنا بحبك طبعًا، وفهمني إنه تعـ ـبان ودخل المستشفى بسببـ ـي وإني جايه عليه يا حـ ـرام، وراح خطـ ـب بعد ما سـ ـبنا بعض بأسبوع، لا دا كمان بيتكلم عليا مع الناس كلام ميتو صفش، دا حاكي حاجات في حياتي أنا والله نسـ ـياها وحاجات أول مرة اسمع عنها، ومطلعني أنا اللي ظلـ ـماه ووـ ـحـ ـشة وكمان بيهـ ـدد، يا بجـ ـاحتك يا أخي، دا طبعًا جزء من اللي هو عـ ـمله أنا مكتبتش كل حاجة، فأنا أهو بقولك يا خالد محمد الريس إني بجيب سيرتك، وإنك مش راجل، اعملوا كومنتات كتير عشان البوست ميتمسحش، ولو حصلي أي مصيـ ـبة اعـ ـرفوا إن هو السبب”.

وبعد انتشار الموضوع على “فيس بوك”، نشر العديد من الرواد المنشورات التي كتبتها أمنية متعا طفين معها، وسخـ ـروا من حبيبها السابق في جمل مثل “أبو شنب شبه الفيونكة”، و”أبو أيد قصيرة”، وكذلك أطلقـ ـوا عليه لقب “خالد فيونكة”.

تابعنا على جوجل نيوز google news

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.