foot-dz

تصريحات مثــ.ـيرة لـلجـ.ــدل يوسف الشريف في ظهوره الأخير عن رفــ.ـضـ.ـه ملامسة الممثلات والبعد عن المشاهد الســ.ـاخنة

حالة جدل واسعة انتشرت عبر مواقع التواصل الاجتماعي، بسبب تصريحات الفنان يوسف الشريف عن بعض الشروط التي يضعها في أعماله الفنية والمرتبطة بالمشاهد الساخنة، وذلك في حواره مع رامي رضوان، على شاشة dmc، ببرنامج «مساء dmc».

مواقع إلكترونية نشرت تصريحات نسبتها إلى «الشريف» يقول فيها إنه يرفض «ملامسة النساء»، لكن بالتدقيق تبين انها تصريحات خاطئة.

في البداية أوضح الشريف حقيقة تصريحاته برفضه «ملامسة النساء»، وقال عبر حسابه على تويتر: «مش عارف ازاي كلمة (المشاهد السـ.ــاخنه)اتحولت لـ(ملامسة النساء) عموماً لازم نفترض حسن النية، وطبعاً المشهد ده أصلاً ملوش أي علاقه بالكلام ده، ده مشهد عادي جداً وتخيل ان كل الدوشه دي بسبب تصريح من حساب مزور.كذبوا الكذبه وصدقوها».

من جانبها، أوضحت زوجته إنجي علاء، حقيقة التصريحات، وقالت عبر حسابها على «فيس بوك»: «في اخبار كتير مغلوطة عن يوسف متداولة من حواره مع الإعلامي رامي رضوان اللي اتذاع في برنامجه مساء dmc بس متحـــ.ـرفة بزيادة شوية يوسف اتكلم عن المشاهد السـ.ــــاخنة واعرف فنانين كتير تانيين مش بيحــ.ـــبوا يعملوها.. ايه اللي جاب ملامسة النساء للموضوع أوفر أوي بصراحة!!».

وتابعت: «هو مجبش سيرة ملامسة النساء والحوار موجود على صفحة القناة! ياريت يكون في تحري للدقة عند تغطية الحوارات واحترام لرأي وأفعال الناس مادام مش بتضر حد وشكرا لكل أصحاب الأقلام المهنية اللي لما غطت الحوار نقلت اللي فعلا دار فيه حوار يوسف الشريف».

وعلق المذيع رامي رضوان على الأمر، ونشر مقطع فيديو من اللقاء والذي يوضح حديث الشريف عن المشاهد الســ.ـــاخنة وليس ملامسة النساء كما انتشر، وقال رضوان: «عنونت بعض الصحف نقلا عن لقائي مع النجم يوسف الشريف الذي أذيع أمس..انه قال»اضع بنود في عقود اعمالي لرفض ملامسة النساء«والحقيقة ان سياق الكلام كان عن رفضه»للمشاهد الســــ.ــاخنة«في أعماله ووضح ما يعنيه في الحوار..كما هو واضح فالفيديو».

وعقب تصريحات الشريف التي انتشرت، كانت هناك حملة دعـــ.ــم لعدد من النجوم لموقف الشريف، فقالت الفنانة أيتن عامر: :«بصراحة متضايقتش خالص من إنترفيو يوسف الشريف وبصراحة مش فاهمة الدوشة دي كلها ليه أنت حر ما لم تـــــــضــ.ــر، بس كدة، ومعتقدتش إنه ضر حد بمعتقداته أو قناعاته شابوة يا عّـــ.ـــم».

الفنان كريم فهمي، قال: «الراجل دا أنا بحبه وبحترمه في العموم مخلص ومجتهد وحر في رأيه ويحترم»، وقالت ناهد السباعي: «هو ليه الناس بتطالب بالحرية الجــــــــ.ــنسية للشــــ.ــــــواذ وتنتقد راجل رافض المشاهد الســـ.ــــاخنة لأسبابه الخاصة، دى حرية شخصية ودى حرية شخصية، مش عجبك متتفرجش عليه ومتشتغلش معاه وفى الآخر شابوه يوسف الشريف».

وعلق الفنان هشام ماجد على الجدل، وقال عبر حسابه: «في بعض الناس سواء شغالين في المجال الفني أو صحفيين أو ناس عادية استغلوا الكلام اللي قالوا يوسف الشريف في برنامجه مع رامي رضوان وابتدوا يهــ.ـــاجــ.ــموه، وقاموا ناشرين حاجات لأفلام قد يمة عملها عشان يثبتوا إنه كان بيعمل الحاجات دي عادي إنه يعني كدة بيدعي الفضيلة وكده».

وتابع: «كل الاحترام ليوسف الشريف.. فنان راقي ومحترم بيتعب على شغله وبيحترم جمهوره.. وكل الإحترام لأي حد متفق أو مختلف مع كلامه بس باحترام.. وكل واحد ليه الحرية في أفكاره طالما بيحترم اللي حوليه ومبيأذيش حد.. مش عجبك كلامه تقدر ماتتفرجش على أعماله أو تقدر متشغلوش.. إنما تطلع تقطع وتشوه فيه بحجة إنك المحامي المدافع عن حق الفن وحرية الإبداع تبقي شخص ناقص».

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق